Lieve mensen,
Is dit geen prachtig gebed? Misschien wel het mooiste dat een mens aan God kan vragen; dan ligt de focus van ons gebed helemaal bij Hem. Zo vragen we de Heer of Hij in ons bewerkt dat heel ons wezen uitdrukking gaat geven aan zijn reddende gerechtigheid. Gods gerechtigheid is een reddende gerechtigheid: als Paulus in Romeinen 4 zijn eigen oervader Abraham als voorbeeld stelt, noemt Paulus God als degene "die de goddeloze rechtvaardigt". God vindt Abraham rechtvaardig, omdat hij gelooft in de Heer "die de schuldige vrijspreekt". U weet natuurlijk hoe - U kent het evangelie: de schuld wordt voluit erkent en een ander neemt de straf op zich.
Ik koos dit thema voor deze brief omdat wij straks gaan bidden voor mensen die verantwoordelijkheid dragen. We willen bidden voor de leiders van de volken. In de wereld en in eigen land. Mensen zoals David, die ook zijn volk moest leiden in moeilijke tijden. Dit psalmvers is van David. Dit lied dichtte hij voorafgaand aan de moeilijkste tijd in zijn eigen geschiedenis. Dat was nadat hij zich had laten verleiden door zijn 'buurvrouw in bad', tot haar was gegaan, haar echtgenoot had laten vermoorden en zo zorgde dat hij met haar kon trouwen.
Als dit geen groot persoonlijk falen is, van een zeer geliefd leider, die vlak daarvoor nog bij heel het volk bekend stond als de man die God als hunkoning wenste, wat dan? David faalde echt! Dat weet hij in Psalm 51 heel erg goed. Maar dan gebeurt er iets onvoorstelbaar vreemds*). David plaatst zijn eigen falen - zijn diepste zonde - in een nieuw verband. Het gaat dan niet meer zozeer om zijn eigen tekort, maar om een stand van zaken die God toch wil bereiken door hem heen. In de vertaling van 1951 staat daar het Nederlandse woord "opdat". Het Hebreeuwse woord is מַעַן (dat staat ook in Genesis 12:13 of in 18:19); "opdat" gaat om een oogmerk en David zegt in Psalm 51 vers 6: "Tegen U heb ik gezondigd ... opdat U rechtvaardig blijkt." (NBG51)
Dat laatste was niet de reden, het is niet "omdat". Het is ook niet een aldus ingestelde methode, niet een "strikt zodat". Het is een oogmerk dat boven onze menselijke macht uitgaat. Het wijst op een mogelijkheid, waarvan je weet dat het beoogde goed is, en waarvan iemand wil dat dat goede ook echt gebeurt: "opdat".
David als leider van het volk, doet belijdenis van een eigen zonde, maar blijft daarbij in de rol die hij als leider heeft en laat zo zien dat hij een voorbeeld is die Gods gerechtigheid toont: Gods reddende gerechtigheid. Het is vanuit die geschonken positie, dat David in deze zelfde psalm waarin hij zijn eigen schandalige falen onder ogen ziet, reeds kan spreken van de vreugde waarop hij hoopt: "ik zal juichen om uw gerechtigheid."
Toen ik deze uitleg op mijn hart kreeg, keek ik op het web en zag dat Paulus juist dit vers in Romeinen 3 vers 4 gebruikt om hetzelfde te zeggen: onze ontrouw laat Gods trouw blijken. David laat met zijn leven de Messias zien, hij is al een beetje zoals Hij, maar in zijn falen is hij juist minder dan de Messias - in dat falen blijkt dat hij een Redder nodig heeft om tot rechtvaardigheid te komen. Die redder heet "De Heer redt" en dat is Jezus.
En dus kunt u zelfs bidden voor de wereldleiders, of u ze nu wel of niet in die machtige posities wenst en dat ook nog als ze zichtbaar fout handelen. We mogen bidden dat, uit wat zij doen, mag blijken hoe rechtvaardig God is. Niet op een benepen wijze, maar zo, dat wij gaan jubelen over wie God zelf is. God is de God die redt. Dat is immers ook de betekenis van de naam Jezus?